Baroque on the Border de Rigoberto A. Gonzalez
Exhibición
abierta del 9 de marzo al 27 de abril de 2012
Art
League Houston, Galería principal
(Click here for English version on Facebook. Or scroll down.)
Art League Houston presenta Baroque on the Border, una serie de
pinturas del artista méxico-americano: Rigoberto A. Gonzalez. El dramatismo de sus cuadros al óleo representa
confrontaciones violentas entre los carteles de drogas, las tropas federales
mexicanas y las personas implicadas en la inmigración sin documentos. Gonzalez
ofrece una artística imagen instantánea sobre lo que sucede en la frontera
entre Texas y México, y, a través de la belleza de la pintura, se conecta
profundamente con una rica tradición de artistas que exploran las problemáticas
difíciles de sus culturas.
Gonzalez ha aprendido de los
maestros del Barroco del siglo XVII, como Caravaggio y Jusepe de Ribera, y su
obra refleja las tragedias mexicanas a través de un rico colorido y simbolismo
provenientes de los dramas históricos y religiosos del Barroco.
Rigoberto es una voz más en
esta historia, y hace referencia a una rica tradición narrativa al plasmar en
sus pinturas el retrato de dos músicos que tocan corridos
-música popular de gran tradición narrativa en el norte de México- que generalmente cuentan historias de sufrimiento, opresión y violencia. Rigoberto opina que sus pinturas son corridos visuales contemporáneos; no tienen rima ni verso, pero cuentan algo a través de la pintura y el movimiento.
-música popular de gran tradición narrativa en el norte de México- que generalmente cuentan historias de sufrimiento, opresión y violencia. Rigoberto opina que sus pinturas son corridos visuales contemporáneos; no tienen rima ni verso, pero cuentan algo a través de la pintura y el movimiento.
Calendario de actividades
Conferencia del artista a
las 6:30 p.m.
Viernes
9 de marzo de 6:00 a 9:00 p.m. en Art League Houston, 1953 Montrose Blvd,
Houston, Texas 77006
"Comprendiendo la
violencia de la frontera entre Estados Unidos y México: Contexto histórico y
social de las realidades contemporáneas"- Panel de discusión y exhibición satelital.
Sábado 10 de
marzo de 1:30 a 3:00 p.m. en Talento Bilingüe de Houston,
333 S. Jensen Dr. Houston, Texas 77003 http://www.talentobilingue.org/
333 S. Jensen Dr. Houston, Texas 77003 http://www.talentobilingue.org/
Moderador:
● John Pluecker: escritor,
intérprete, traductor y educador. Su obra surge de la poética experimental,
estéticas radicales y una producción cultural entre fronteras. Ha publicado en
periódicos y revistas de los Estados Unidos y México, como Rio Grande Review,
Versal, Asymtote, Picnic, Third Text, Animal Shelter, Literal y HTMLGiant. http://johnpluecker.blogspot.com/
Panelistas:
● Dr. Ricardo Ainslie: Profesor
del Departamento de Psicología Educativa de la Universidad de Texas. Su próximo libro: "The Savior
of Juarez: Mexico at the Time of the Great Drug War", será publicado
en la primavera de 2013.
●
Dr. George Díaz: profesor visitante durante el 2012 en el
Centro de Estudios México-Americanos (CMAS, por sus siglas en inglés) de la
Universidad de Houston, y profesor auxiliar visitante en el Departamento de
Historia de la Universidad de Houston. http://www.class.uh.edu/cmas/about_us_visiting_scholar.asp
Las pinturas
de Rigoberto A. Gonzalez servirán como punto de partida para que el panel de
discusión examine la historia y contexto social de la violencia en México,
particularmente en la frontera norte. En los últimos cinco años del mandato de
Felipe Calderón, más de 50,000 personas han sido asesinadas en lo que se ha
denominado como: "La guerra contra las drogas". Los panelistas
explorarán las raíces históricas y sociales de la violencia. ¿Por qué ha
crecido exponencialmente esta violencia sin precedentes? ¿Quiénes la perpetran
y quiénes son las víctimas? También se discutirá el papel que juega Estados
Unidos en el conflicto. Este es un evento bilingüe. Se proveerá interpretación
simultánea del evento para personas que no son bilingües.
MUESTRA
de la pintura barroca de Rigoberto A.
Gonzalez
Domingo
11 de marzo de 1:30 a 3:30 p.m., ESTUDIO 3 de la Art League Houston,
1953 Montrose Blvd, Houston, Texas 77006 http://www.artleaguehouston.org/
1953 Montrose Blvd, Houston, Texas 77006 http://www.artleaguehouston.org/
$10 socios / $15 no socios
Estaremos tras
bambalinas con el maestro méxico-americano Rigoberto González en una
demostración de dos horas, y veremos cómo crea el impactante estilo barroco de
sus pinturas. Su obra forma parte de la exhibición Baroque on the Border en Art League Houston, del 9 de marzo al 27
de abril de 2012.
"Representando la violencia en la frontera entre Estados
Unidos y México: los artistas lidian con problemáticas contemporáneas a través
del arte" -
Panel de discusión
Lunes
12 de marzo, a las 6 p.m. en Art League Houston, 1953 Montrose Blvd, Houston,
Texas 77006
Panelistas:
● Melisa Ramos Palermo: estudiante
de doctorado en la Universidad de Rice Experta en el Barroco italiano, español
y mexicano; escribe sobre arte religioso católico en imágenes marianas y de
varios santos.
●
Delilah Montoya:
artista en Houston y profesora de la Universidad de Houston. Experta en arte
méxico-americano http://www.delilahmontoya.com/
La
discusión comenzará con una conferencia de 30 minutos de Rigoberto A. Gonzalez,
después se abrirá el panel para discutir sobre cómo y por qué los artistas han
lidiado, tanto en el pasado como en el presente, con las problemáticas que
surgen de la violencia y la crisis en la cultura a través de la belleza del
arte. En la conferencia se identificarán las referencias artísticas del periodo
barroco italiano, español y mexicano dentro de la obra pictórica de Rigoberto
Gonzalez, también se cuestionará el papel de los artistas méxico-americanos en
una sociedad que pasa por un momento de crisis o guerra. ¿Cómo la situación
actual en la frontera del norte de México ha cambiado el punto de vista de los
artistas texanos y méxico-americanos sobre el país vecino? ¿Cómo la incesante violencia ha
cambiado su relación con la frontera?
Rigoberto A. Gonzalez
Nació en 1973 en Reynosa,
Tamaulipas, México, y vive en el sureste de Texas, cerca del Río Bravo, en la
ciudad de Harlingen. En 1999, se graduó como Licenciado en Arte de la
Universidad de Texas Pan American, y en el 2004 obtuvo la Maestría en Arte en
la Academia de Arte de Nueva York. El trabajo de Gonzalez se ha exhibido en: el
Centro para las Artes Visuales Stanlee and Gerald Rubin, El Paso, TX (2011), la
Bienal de Texas, Austin, TX (2011), Museo de Arte de Las Cruces, Las Cruces, NM (2010), Museo y Centro de Arte Roswell,
Roswell, NM (2009), Museo Harlingen Heritage, Harlingen, TX (2008), Art House,
McAllen, TX (2006), Casa de la Cultura, Reynosa Tamaulipas, Mexico (2006) y la
Galería de Arte Richardson, Universidad de Texas en Brownsville, TX (2005).
Rigoberto A. Gonzalez ha sido un artista residente en: el
Programa de Residencias para Artistas de Roswell, Roswell, New Mexico
(2008/09) y Rancho del Cielo, Universidad de Texas en Brownsville y
Texas Southmost College (2004), también ha recibido becas de la Asociación
Nacional para el Arte y Cultura Latinos (2009/10). Lo representa la Art House
en McAllen, TX.
Horario de la Art League
Houston Gallery:
De lunes a viernes de 9:00
a.m. a 5:00 p.m., y sábados de 11:00 a.m. a 5:00 p.m. Cerrado los domingos. Las
exhibiciones de la galería son siempre GRATUITAS.
Ubicación:
1953 Montrose Blvd. entre West Gray y Westheimer, junto
a Texas Art Supply.
Baroque
on the Border by Rigoberto A.
Gonzalez
Exhibition on view March 9 – April 27, 2012
Art League Houston, Main Gallery
Art
League Houston presents Baroque on the Border, a series of paintings by
Mexican-American artist Rigoberto A. Gonzalez. The dramatic oil paintings depict the violent
confrontations between drug cartels, Mexican federal troops and people involved
in undocumented immigration.
Gonzalez offers an artistic snapshot of what is happening across the
Texas-Mexico border, and taps into a rich historical tradition of artists
exploring difficult issues within their culture through the beauty of painting.
Gonzalez
has learned from the 17th century Baroque masters such as Caravaggio and Jusepe
de Ribera. His work depicts the
Mexican tragedies with similar rich colors and symbolism of the Baroque
historical and religious dramas.
Rigoberto
brings an additional voice to this story with a reference to the rich tradition
of storytelling by placing the portraits of two musicians into his paintings.
The musicians are playing songs known as a corridos, which are a narrative
tradition in northern Mexico and usually express unpleasant stories about
oppression and violence. Rigoberto sees his paintings as contemporary visual
corridos, which are not made up of rhyme and verse, but instead of paint and
movement.
Schedule
of Events
Artist
talk at 6:30 PM
Friday, March 9,
6 - 9 PM at Art League Houston, 1953 Montrose
Blvd, Houston, Texas 77006
"Understanding
the Violence along the U.S. Mexico Border: The Historical and Societal Context
of Contemporary Realities" Panel
Discussion & Satellite Exhibition.
Saturday,
March 10, 1:30 - 3:00 PM at
Talento Bilingüe de Houston, 333 S. Jensen Dr. Houston, Texas 77003 http://www.talentobilingue.org/
Moderator:
● John
Pluecker, Writer, interpreter, translator and educator. His work is
informed by experimental poetics, radical aesthetics and cross-border cultural
production and has been featured in journals and magazines in the U.S. and
Mexico, including the Rio Grande Review, Versal, Asymptote, Picnic, Third Text,
Animal Shelter, Literal and HTMLGiant. http://johnpluecker.blogspot.com/
Panelists:
● Ricardo
Ainslie, PhD, Professor in the
Department of Educational Psychology at the University of Texas. "His forthcoming
book, 'The Savior of Juarez: Mexico at the Time of the Great Drug War"
will be out in the Spring of 2013.
●
George Díaz, PhD, 2012 Visiting Scholar at the Center for Mexican
American Studies (CMAS), University of Houston, and Visiting Assistant
Professor in the Department of History, University of Houston. http://www.class.uh.edu/cmas/about_us_visiting_scholar.asp
Using the paintings of Rigoberto A. Gonzalez as a jumping off
point, this panel will examine the history and the societal context of the
violence in Mexico, particularly along the country's Northern border. Over the
past five years of Calderón's administration, more than 50,000 people have been
killed in what has been called a "Drug War." This panel will explore
the historical and societal roots of the violence. Why has there been such an
exponential growth of this unparalleled violence? Who are the perpetrators and
who are the victims? We'll also discuss the role of the United States in the
conflict. This will be a bilingual event.
BAROQUE PAINTING DEMONSTRATION by Rigoberto A. Gonzalez
Sunday, March 11, 1:30 - 3:30 PM, STUDIO 3 at
Art League Houston, 1953 Montrose Blvd, Houston, Texas 77006 http://www.artleaguehouston.org/
$10
members / $15 non-members
Go behind the scenes with Mexican-American master painter
Rigoberto Gonzalez and find out how he creates his powerful baroque styles
paintings in a two hour demonstration by the artist. His work are featured in
an exhibition Baroque on the Border on view at Art League Houston, March
9 - April 27, 2012.
"Representing
Violence along the U.S. Mexico Border: Artists Grapple with Contemporary Issues
through Art" Panel
Discussion
Monday, March 12, 6 PM at Art League
Houston, 1953 Montrose Blvd, Houston, Texas 77006
Panelists:
● Melisa
Ramos-Palermo, PhD candidate at Rice University. Expert in Italian,
Spanish, and Mexican Baroque and writes about Catholic religious art like
Marian images and various saints.
●
Delilah Montoya, Houston-based artist and professor at The University of
Houston. Expert in
Mexican-American art. http://www.delilahmontoya.com/
The discussion will begin with a 30
minute artist talk by Rigoberto A. Gonzalez, and open up into a panel
discussion about how and why artists have grappled with issues of cultural
violence and crisis through the beauty of art both historically and in the
contemporary moment. The talk will identify the historical art references from
the Italian, Spanish, and Mexican Baroque periods within Rigoberto Gonzalez’s
paintings and question what role the Mexican-American artist plays in society
in a time of crisis or war. How
has the contemporary situation in the borderlands of northern Mexico changed
Texas and Mexican-American artists' view of their neighboring country? And how
has the increased violence changed their relationship to the border?
Rigoberto
A. Gonzalez
Born
in 1973 in Reynosa Tamaulipas, Mexico, Gonzalez lives in southeast Texas near
the Rio Grande in the City of Harlingen.
He holds a B.F.A. from The University of Texas at Pan America in 1999
and an M.F.A. from the New York Academy of Art in 2004. Gonzalez’s work has been exhibited at
the The Stanlee and Gerald Rubin Center for the Visual Arts, El Paso, TX
(2011), Texas Biennial, Austin, TX (2011), Las Cruces Museum of Art, Las Cruces, NM
(2010), Roswell Museum and Art Center,
Roswell, NM (2009), Harlingen Heritage Museum, Harlingen, TX (2008), Art House,
McAllen, TX (2006), Casa de la Cultura, Reynosa Tamaulipas, Mexico (2006) and
Richardson Art Gallery, The University of Texas at Brownsville, TX (2005).
Rigoberto A. Gonzalez has completed artist residencies at the Roswell Artist Residency
Program, Roswell, New Mexico (2008/09) and Rancho del Cielo, University of Texas at Brownsville and
Texas Southmost College (2004), and received grants from the National
Association of Latino Arts and Culture (2009/10). He is represented by Art House
in McAllen, TX
Art
League Houston Gallery Hours
Weekdays,
9:00 a.m. - 5:00 p.m. and Saturday from 11:00 a.m. - 5:00 p.m. Closed on
Sunday. Gallery Exhibitions are always FREE
Location
1953 Montrose Blvd between West Gray and Westheimer. Next to Texas Art S